Systembolaget rapporten 2019
Systembolaget är unika i världen med sitt monopol och helägt av staten. De har idag 445 butiker, 5 800 anställda och fler än 700 aktiva dryckesleverantörer. Omsättning är på 32.2 miljarder kronor från över 125 miljoner butiksbesök förra året. Varje år släpps deras försäljningsstatistik och vi älskar att grotta ner oss i den för att se hur försäljningen ser ut, trender och liknande.
Några höjdpunkter:
- Det såldes 205 miljoner liter vin till ett värde av 21.2 miljarder kronor.
- E-handel står idag för ca 3% men förväntas vara 10-15% om några år.
- Det finns cirka 1 680 (13% av utbudet) viner finns i fasta sortimentet men står för hela 96.2% av volymen såld.
- Röda vina klart populärast och står för 48% av sålda liter följt av 31% för vita viner.
- Italien största landet med 28% av volymen följt av Frankrike på 14% och Spanien på 11.8%.
- Bulgarien är snabbast växande land med +27% ökning totalt i volym och 81% för röda viner. Enbart 26 produkter förra året och 92% av försäljningen kom från bag-in-box.
- De 20 största leverantörerna står för 55% av utbudet i fasta sortimentet och 65% av all försäljningen.
- Snittpriset för allt vin sålt är 103.43kr per liter, vilket motsvarar 78kr för en standardflaska på 750ml.
Årets försäljning
Under 2019 omsatte Systembolaget totalt 32.2 miljarder kronor och årets resultat landade på 240 miljoner kronor. Omsättning ökade 4.2% jämfört med 2018.
Systembolagets omsättning
Miljarder kronor samt ökning (%)
Systembolagets ehandel står idag för ca 3 procent av försäljningen och förväntas vara 10-15 procent om några år. Med ehandel avses beställningar på Systembolaget.se med hemleverans eller hämtning i butik. Ombuden står för 1 procent av totala omsättningen idag.
Andel e-handel
Andel försäljning via ombud
Totalt såldes det 512 miljoner liter alkohol (505 miljoner liter under 2018), varav 205 miljoner liter är vin vilket vi kommer fokusera på nedan.
Försäljning per kategori
Miljoner antal liter
Försäljning per kategori
Miljarder kronor
Sortimentet
Systembolaget har över 20 000 i sitt sortiment just nu varav cirka 2 600 är i deras fasta sortiment. För vin är det just nu 12 280 produkter varav 1 680 finns i det fasta sortimentet. Vinerna i fasta sortimentet står för 13% av utbudet av vin men hela 96.2% av sålda antal liter och 95.2% av försäljningsvärdet. Snittpriserna per liter såld är dock klart högre för beställningssortiment, tillfälliga sortimentet samt lokalt & småskaligt. Observera att detta är literpriset och ej per flaska och inkluderar allt vin sålt inklusive bag-in-box.
Antal produkter i vinsortimentet
Varugrupper
Inte helt oväntat dominerar röda viner och stod för 48.1% av volymen och 47.2% av försäljningsvärdet under 2019. Vitt vin stod för 31.7% av volymen följt av mousserande på 9.9% och rosévin på 7.5%. Snittpriset per flaska vin är högst för mousserande vin (114kr) och rött vin (107.80kr). Observera att snittpriset per flaska ej inkluderar bag-in-box exempelvis.
Överblick varugrupper
Länder
De tre populäraste länderna är Italien, Frankrike och Spanien som tillsammans står för 53.5% av all försäljning på Systembolaget. Italien har 27.8% marknadsandel sett till volymen och sålde för över 6 miljarder kronor. Frankrike har flesta produkter (4 482) och ökade sin volym med nästan 5% under året. Totalen ökade antal liter vin med 0.67% och högst tillväxt kom från Bulgarien och Portugal. Bulgarien hade enbart 26 produkter för året och 92% av försäljningen kom från bag-in-box. Detta gör att Bulgarien även har det i särklass lägsta literpriset (66kr, snittet 103kr) av samtliga länder.
Försäljning per land
Snabbast växande länderna
Prisnivåerna per land är intressanta. Frankrike toppar följt av Nya Zeeland och Österrike. Samtliga tre länder är bland de som har lägst andel bulkvin (bag-in-box) och därmed även intressant att titta på snittpris per flaska såld vilket enbart inkluderar vin i standardstorlek (750ml). Då är USA två med 116kr per flaska i snitt efter Frankrikes 133kr. I botten fins Chile, Ungern och Bulgarien som alla har över 60% bulkförsäljning.
Prisskillnader mer land
Ekologiska viner
Under 2019 såldes det 46m liter ekologiska viner vilket motsvarar nästan 23% av total vinförsäljningen. Femton år sedan var försäljningen i princip noll men mycket har hänt med certifieringen och intresset. Senast åren har försäljningen varit rätt stadig runt 22-23% vilket även motsvarar ekologiska viners andel av fasta sortimentet. Om du önskar se en topplista över mest sålda ekologiska viner klicka här.
Utveckling ekologiska viner
Paketering
Två intressanta jämförelse när det gäller paketeringen är bland annat bag-in-box samt korken. 750ml flaskan är standard och nästan 13 000 produkter i Systembolagets sortiment. Bag-in-box står för över 50% av försäljningsvolymen idag och snittpriset per liter är nästan hälften så mycket som standardflaskan (73kr jämfört med 141kr). Literpriset är klart dyrare i 375ml flaskor samtidigt som det är väldigt lågt (88kr) för 1000ml flaskor.
Försäljning per förpackning
När det gäller korkar finns det en stor skillnad mellan naturkok och skruvkork. Alla produkter är inte taggade med typ av kork men försäljningsdatan ger ändå viss inblick i skillnaderna mellan de båda alternativen. Trots färre produkter säljs det mer än dubbelt så mycket viner med skruvkapsyl. Snittpriset per flaska är också väldigt stor med naturkork 40% dyrare än skruvkork i snitt.
Typ av kork
Leverantörer
Systembolaget skryter gärna med bredden på sitt sortiment och att deras 1 200 leverantörer erbjuder drycker från 5 000 producenter runt om i världen. Även om det är sant så domineras deras hyllor av ett flertal större leverantörer.
- Under 2019 fanns det tolv leverantörer som alla omsatte mer än 500 miljoner kronor.
- Störst är Giertz Vinimport AB med 140 produkter och nästan 2.1 miljarder kronor i omsättning. Giertz Vinimport AB har ensamt 81 produkter i fasta sortimentet, vilket är 5.8% av alla viner i Systembolagets fasta sortiment och 9.8% av all försäljning av vin.
- De tjugo största leverantörerna har tillsammans 64.4% av försäljningen. Deras produkter (2 470, 16% av hela sortimentet) står för mer än varannat vin som säljs i fasta sortimentet.
- Genomgående är väldigt många har hög andel bulkförsäljning med bag-in-box.
Största leverantörer
20 största leverantörerna
Producenter
Det är snarlik situation bland producenter och de tjugo största omsatte 5.5 miljarder kronor förra året, vilket är 26.1% av den total försäljningen. Med andra ord står 20 producenter (0.4% av 4 100 producenter) för 26.1% av försäljningen. Även här väldigt hög andel bulkförsäljning med 68.1% av totalen som är lådvin. Sju av de tjugo största har över 80% av sin försäljning från lådvin.
10 största producenterna
Priser
- Snittpriset för allt vin sålt under 2019 är 103.43kr per liter, vilket motsvarar 78kr för en standardflaska på 750ml.
- För allt vin som säljs i standardflaskan är snittpriset 105.40kr. Snittet i fasta sortimentet är 102kr och i beställningssortimentet är 126kr.
- Bag-in-box snittpris är 73.60kr per liter, vilket är 48% billigare än literpriset för en standardflaska.
- Frankrike dyrast med snitt på 133kr per flaska och Bulgarien billigast med 70kr.
- Sju av tio flaskor vin som säljs på Systembolaget är under hundralappen.
Andel sålda flaskor vin i prisklass
Sålda liter per prisnivå
Mest sålda viner
Det mesta sålda vinet på Systembolaget förra året var italienska Prosecco Pizzolato med 1 557 000 flaskor och sett till värde var det franska bag-in-boxen Les Fumées Blanches Sauvignon Blanc som såldes för 168 miljoner kronor. Nedan finns bästsäljarna i respektive kategori och även topplistorna om du vill läsa vidare.
Topplistorna över mest sålda viner
Källor
Nästan all data kommer från Systembolagets officiella datafiler och rapporter. Några datapunkter återfinns i intervju som Systembolagets anställda gjort senaste året. Skulle det vara några frågor eller fel så tveka inte att hör av er till hej@vinhjalpen.se. Sidan är senast uppdaterad 2020-07-16.
- Systembolaget.se – Siffror om utbud, kategori och liknande.
- Systembolagets försäljningsstatistik – All försäljningsdata kommer från deras årsrapporter och snarlika rapporter.
- Systembolagets ansvarsredovisning – Deras kombinerade årsredovisning och hållbarhetsredovisning.
- Sortimentfilen – Systembolagets API och sortimentsfil med nuvarande utbud.